…cu Mihaela Dedeoglu de la RFI. Zebra este metafora străzii. N-o mai văzusem pe Mihaela de când era mică şi muncea, ca proaspătă şi talentată tehniciană, pe cabinele de la Radio România. Acum i-am văzut numele şi chipul pe internet, dar voiam s-o şi aud. Păstoreşte, în zilele lucrătoare, de la ora 10, la Radio France International, un program de trei ore intitulat „Zebra“. Acesta este scăldat din belşug în muzică. Transmite ştiri, anunţuri culturale şi câteva – nu prea multe – interviuri de substanţă. Când interviul e lung, Mihaela îl feliază şi-l transmite la intervale, pe parcursul întregului radioprogram. (Nu eram sigură că merge, dar merge, e chiar mai bine decât să fie transmis tot odată sau să fie scurtat.) Cântecele sunt în limba engleză şi franceză, n-am auzit, în acea zi de luni, decât două melodii româneşti. (Credeam că nu e bine, dar e bine, pentru că sunt cu atenţie alese şi valorificate.) O zebră, două zebre – pe post, în direct, sunt numai femei. Ele prezintă radiojurnale, buletine de ştiri şi actualitatea pe scurt. Aici e, totuşi, o problemă: vocile seamănă între ele, stilurile nu se deosebesc prea mult unele de altele. Vocile de bărbaţi sunt înregistrate. Ei cântă (dacă sunt cântăreţi) şi fac anunţuri de post, mai simple sau: „RFI – de 20 de ani în România – înţelege şi decriptează actualitatea“. Mihaela patroneaz Publicitate ă desfăşurarea lucrurilor, nu iese în faţă (după anunţul cu numele ei se transmite, de obicei, muzică, chiar dacă dânsa nu cântă). Dar radioprogramul are o anumită eleganţă, textul rostit e succint, clar, obiectiv. Cu plăcere aflăm: • Institutul Cultural Român din Stockholm trudeşte pentru promovarea în Suedia a unor creatori români, organizează întâlniri cu Herta Müller, cu premiantul Nobel de anul acesta • Un DJ suedez, fan al muzicii româneşti, mixează muzică românească la postul public de radio de acolo • Ce lipse