Criza i-a facut pe romani sa isi dea seama ca este foarte greu sa se descurce pe cont propriu intr-o afacere noua si astfel o parte dintre cei care isi doreau sa lanseze un start-up s-au indreptat catre o franciza, a afirmat pentru Wall-Street.ro, Adrian Gheorghe, directorul general al companiei de consultanta in domeniul francizelor ThinkBig International.
Printre motivele pentru ca romanii prefera sa investeasca in acest business este faptul ca modelul francizei este un format de business testat pe mai multe piete, faptul ca exista unele beneficii datorita parteneriatelor cu anumiti furnizori agreati de compania francizoare sau ca aceasta ajuta antreprenorul sa isi instruiasca personalul.
“In 2011 s-a simtit o relansare a firmelor in sistem de franciza mai ales in orasele cu intre 100-300.000 de locuitori. Au fost in special cereri pentru restaurante si cafenele, dar si pentru retailul de haine si accesorii. Nivelul investitiilor a variat intre 30-50.000 de euro pentru francizele de restaurante si cafenele, iar in retail intre 50-100.000 de euro. Majoritatea celor care au investit sunt antreprenori locali care au in portofoliu mai multe firme si care au vazut oportunitatea de a se extinde si de a obtine venituri noi astfel. In general, recuperarea investitiei se face in aproximativ 2-3 ani”, afirma Adrian Gheorghe (foto).
Printre cei mai mari oameni de afaceri romani care si-au extins afacerile prin francize se numara Octavian Radu (Vapiano, Cup&Cino, Debenhams, iar in curand Diverta), Dragos Petrescu (City Grill, City Café, BackWerk) Catalin Mahu (La Mama) si Puiu Popoviciu (IKEA- franciza vanduta anul trecut suedezilor care au intrat astfel direct pe piata romaneasca, KFC, Pizza Hut si recent Cinnabon)
O treime dintre cei care detin o franciza sunt antreprenori cunoscuti cu mai multe afaceri
In general, in jur de 35-40% dintre