Brokerii se plang ca foarte putini romani investesc la Bursa, spre deosebire de situatia de pe pietele dezvoltate, unde este un lucru comun ca populatia sa aiba investitii in actiuni, insa majoritatea romanilor au un grad redus de cunoastere a produselor financiare chiar mai simple, cum sunt de exemplu, cardurile de debit, asa cum arata rezultatele unui sondaj realizat de GFK Romania pentru Asociatia Romana a Bancilor (ARB).
Potrivit acestui sondaj, 55% dintre respondenti au o cunoastere foarte scazuta a cardurilor de debit, in timp ce in ceea ce priveste Internet bankingul procentul ajunge la 80%. Sondajul a fost realizat in perioada 8 iunie-23 iunie 2011 pe un esantion de 1.000 de persoane.
Evident, cu cat termenii sunt mai complicati, cu atat gradul lor de cunoastere este mai redus. De exemplu, 94% dintre respondenti nu stiu ce este scoringul (sistemul prin care banca evalueaza riscul clientului, capacitatea acestuia de a-si plati creditul), in timp ce 66% nu stiu ce este DAE (dobanda anuala efectiva-costul total al unui credit, care pe langa dobanda include si celelalte comisioane aferente unui credit). Situatia este insa si mai ingrijoratoare, in conditiile in care 21% din cei care utilizeaza produse bancare spun ca nu au citit deloc contractul, iar 36% spun ca l-au citit doar partial.
Romanii se arata de altfel neinteresati de produsele financiare. Peste 40% dintre respondentii la sondajul GFK au spus ca nu-i intereseaza deloc produsele bancare, iar in ceea ce priveste canalele de informare utilizate, 40% se bazeaza pe rude sau prieteni. Acest procent este depasit doar cu putin (42%) de informatiile venite pe canelele TV. Agentiile bancare sau site-urile bancilor au procente de doar 27% si, respectiv, 17%, in timp ce motoarele de cautare online se afla pe penultimul loc, cu 16%. Aproape 60% dintre romani nici nu compara o