Azi facem putina teorie despre Noul Val cu Andrei Ujica si aflam de la directorul de imagine Viorel Sergovici ce a insemnat lucrul cu Cristi Puiu la “Aurora”. Plus ce cred: Florin Serban, Razvan Radulescu, Radu Muntean, Marian Crisan, Bogdan George Apetri, Constantin Popescu, Adrian Sitaru, Paul Negoescu si Alexandru Mavrodineanu despre filmele lor din 2010.
In 2010 deja ne intrebam daca si cat timp vom mai sta pe val. Dar la Cannes inca “surfam” cu doua filme in “Un Certain Regard” – “Aurora” si “Marti, dupa Craciun”, plus unul in Competitia Oficiala, in afara competitiei – “Autobiografia lui Nicolae Ceausescu”, in vreme ce la Berlinala, Florin Serban ne readucea cu “Eu cand vreau sa fluier, fluier” in Competitie si impusca doua premii.
Pentru ca se apropie de Noul Cinema Romanesc prin modul in care forteaza limitele realitatii, l-am rugat pe Andrei Ujica sa ne spuna unde se situeaza in raport cu acesta si unde crede sa se plaseaza Noul Cinema Romanesc in istoria filmului mondial.
Andrei Ujica:
Imagine din "Autobiografia lui Nicolae Ceausescu" Foto: Hotnews"In mod cert, Romania si-a cucerit in deceniul din urma un loc privilegiat in cinematografia de arta pe plan mondial. Cine-ar fi crezut asta acum 20 de ani... Linia de plecare fiind din multe puncte de vedere asemanatoare celei din Italia dupa cel de-al doilea razboi mondial. Exista momente istorice in care viata se revarsa din matca, altfel spus realitatea exercita o asemenea presiune (printr-un soi de torent narativ) asupra artelor incat, inevitabil, macar una dintre acestea ii cedeaza. Asa a aparut neorealismul italian, asa a aparut, pastrand proportiile, si noul val romanesc. Pe de o parte, tinerii regizori romani n-au fost zdrobiti de mostenirea unor Tarkovski, Polanski, Forman, Miklos, precum colegii lor cu ascendenta mai apasatoare din tarile vecine si au putut sa-si inchip