Constantin Trihenea, fostul director general al Hidroelectrica, a lasat in urma sa o companie care se lupta cu mari dificultati: apa putina si de patru ori mai scumpa, productie redusa, preturi sub costurile de productie, contracte paguboase si presiuni din partea unora dintre "baietii destepti". Intr-o perioada atat de dificila, Hidroelectrica spera sa termine anul pe zero, aceasta in conditiile in care anul trecut a obtinut un profit brut de 500 de milioane de lei.
Trihenea si-a dat demisia la scurt timp dupa ce a afirmat ca Hidroelectrica vinde o buna parte din energie la preturi mult sub costurile de productie, fapt pentru care ar trebui majorate cu 50%. Fostul director vorbea despre preturile la energia livrata catre consumatorii casnici. Tot atunci a mai spus ca in cazul mult blamatelor contracte cu "baietii destepti" nu poate face decat o majorare a preturilor cu maxim 3,5%.
In acest moment, Hidroelectrica livreaza energie in cosul destinat consumatorilor casnici la un pret sub costul de productie estimate la o medie anuala de 86 de lei/ MWh. Potrivit Federatiei Hidrosind, in acest cos sunt livrati anual 4,5 TWh ora de energie hidro dintr-un total de aprox. 12 MWh. Pretul energiei livrate este de 72 lei/Mwh, in conditiile in care pretul final al cosului (n.red. format din energie hidro, termo si nucleara) este de aproximativ 160 de lei.
Ajustari la contractele cu "baietii destepti" doar in limita inflatiei
Situatia privind preturile la energia hidro nu este noua: pretul pentru consumatorul casnic este mentinut la acelasi nivel de 3-4 ani, iar pentru contractele cu "baietii destepti" exista o clauza care prevede ca majorarile nu pot fi facute decat in limita inflatiei. Cel putin asa sustin reprezentantii federatiei Hidrosind.
In schimb, cresc costurile. O contributie semnificativa in privinta aceasta a avut-o si