Din luna mai şi până în prezent preţurile la combustibil din ţara noastră au rămas nemodificate. În acelaşi timp în alte state produsele petroliere s-au ieftinit.
În situaţia în care preţurile locale depind preponderent de cele de import, ar fi logic să ne așteptăm ca fluctuaţiile externe să-și găsească o anumită reflecţie şi pe piaţa internă. Nu și în cazul pieţei moldovenești de carburanţi, constată economistul Adrian Lupuşor într-o analiză.
Potrivit expertului, deși preţurile de import formează circa 55%-60% din costul final al benzinei și motorinei, „companiile petroliere autohtone ezită să ajusteze preţurile locale la variaţiile celor externe. Prin urmare, în pofida multiplelor episoade de ieftinire a cotațiilor bursiere și de apreciere a monedei naţionale, din luna mai și până în prezent preţurile locale la benzină și motorină au rămas neschimbate".
Două-trei companii controlează piaţa
Adrian Lupuşor califică situaţia drept bizară dacă o comparăm cu cea din România - principalul furnizor de carburanţi în Moldova - unde companiile ajustează preţurile de câteva ori pe lună.
Economistul de la Expert-Grup afirmă că una din principalele cauze ale acestei rigidităţi a preţurilor este nivelul înalt de concentrare a pieții. Astfel două companii controlează peste jumătate din importurile de benzină (Lukoil Moldova și Petrom Moldova) și motorină (Lukoil Moldova și Tirex-Petrol). „Este evident că în asemenea situaţie probabilitatea unor aranjamente necompetitive între participanţii pieţei este foarte înaltă. Drept dovadă este faptul că ajustările de preţ sunt efectuate practic simultan, iar prețurile de la panou sunt identice", menţionează Adrian Lupuşor.
În opinia expertului la menţinerea unor costuri înalte la benzină şi motorină mai contribuie şi factori precum: existenţa unor bariere pentru intrarea pe piață a noilor jucători, preaviza