40% din companiile din România apelează la leasingul de personal, de trei ori mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut. Cum se explică creşterea acestui serviciu?
Răspunsul poate părea cinic, dar da, leasingul de personal a crescut odată cu criza economică. A reprezentat, pe scurt, soluția prin care companiile din aproape orice domeniu au putut racola oameni pentru scurte perioade de timp, de care apoi, odată depășit vârful de activitate, au putut scăpa fără riscul de a fi chemați în instanță pentru concedieri abuzive. Cei familiarizați cu domeniul HR știu că acest serviciu exista în România de ani buni, fiind însă utilizat exclusiv de marile corporații.
Și acum, dacă ați întreba mai mulți angajați ai firmelor internaționale de IT din piață, de exemplu, veți observa că pe cărțile lor de muncă nu figurează angajatorul propriu-zis, ci numele unora dintre marile companii de HR, Adecco sau Lugera. În aceste cazuri sunt, de obicei, două explicații: pe de o parte, un volum foarte mare de angajați atrage după sine necesitatea unui departament de HR stufos și consumator de resurse, motiv pentru care se preferă varianta fără bătăi de cap a externalizării. În subsidiar, mai există situații în care, chiar dacă o subsidiară locală are nevoie de un număr mai mare de angajați, va prefera să raporteze către firma-mamă o cifră mai mică, restul fiind trecuți pe statele de plată ale furnizorilor de leasing.
Munca temporară, salvare definitivă
Pentru firmele de recrutare, plasarea de angajați a reprezentat poțiunea cu ajutorul căreia au supraviețuit de-a lungul crizei. Bogdan Drăgoescu, senior business development manager al companiei de resurse umane Smartree, povestește cum s-a simțit recesiunea în marile firme de HR: „Criza economică a fost anticipată de către corporațiile furnizoare de servicii de HR, care și-au anunțat subsidiarele să se aștept