Transporturile - din nou aproape toţi banii merg la drumuri
Bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pentru anul viitor a primit ieri avizul comisiilor de specialitate reunite din Camera Deputaţilor şi Senat, cu 21 de voturi "pentru" şi 6 "împotrivă".
Toate cele 108 amendamente depuse au fost respinse.
Bugetul pentru investiţii al ministerului este de 2,5 mld. euro (bani de la buget, fonduri europene şi împrumuturi), reprezentând 73,6% din totalul sumelor disponibile.
Infrastructura rutieră va beneficia de fonduri de 1,83 mld. euro, calea ferată de 990 mil. euro, transportul naval de 204 mil. euro, iar cel aerian de 48 mil. euro.
Întrebată de preşedintele comisiilor reunite, deputatul PSD Iulian Iancu, care sunt priorităţile ministerului pentru anul 2012, Anca Boagiu (foto), ministrul de resort, a spus că preocuparea instituţiei este construcţia autostrăzilor pe Coridorul IV paneuropean şi modernizarea infrastructurii feroviare a aceluiaşi coridor.
Coridorul IV începe în Germania, la Nurnberg, şi se continuă pe ruta Praga-Viena-Bratislava-Budapesta. În România, traseul trece prin Nădlac, Arad, Deva, Orăştie, Sibiu, Bucureşti şi Constanţa, ruta continuând până la Istanbul.
Totodată, bugetul ministerului are prevăzută suma de aproximativ 1,5 mil. euro pentru studii de fezabilitate la linia feroviară de mare viteză frontieră Ungaria-Bucureşti-Constanţa.
În timpul dezbaterilor, Anca Boagiu şi senatorul PNL Varujan Vosganian, fost ministru de finanţe, au avut un schimb de replici, Vosganian acuzând-o pe Boagiu că nu cunoaşte cheltuielile de capital, iar aceasta afirmând că senatorul PNL face spectacol pentru camerele de luat vederi.
Anca Boagiu a invocat, la dezbaterea proiectului de buget în comisiile de specialitate, guvernarea liberală din 2007-2008, când, potrivit ministrului, "s-au cheltuit neju