În reclamele de pînă acum, Dragonul Roşu s-a asociat cu imaginea unor idoli naţionali precum Nadia Comăneci şi Florin Piersic (care bifau astfel, fiecare în parte, încă un brand pe lungile lor liste de endorseri ai neamului). Atît steaua gimnasticii, cît şi marele tomnatic se declarau public muşterii fericiţi ai complexului comercial şi ne îndemnau să le imităm opţiunea. Acum, marketerii chinezi ţintesc din nou înspre topul rarefiat al celebrităţilor româneşti. De data asta, cu prilejul deschiderii, în incinta complexului, a unui Magazin Universal (da, ca pe vremea lui Ceauşescu), client entuziast se declară Ceauşescu însuşi!... prin întruchiparea comicului Dragoş Moştenescu. Pasămite, spiritul lui Nea Nicu îi bîntuie pe amicii familişti care tocmai descoperă nou lansatul stabiliment, cu emoţia retrăirii „vremurilor bune“. Decorul, muzica şi jocul actorilor trimit, cu o ironie destul de echivocă, la propaganda acelor vremuri. Panourile din oraş evocă, de asemenea, proletcultismul lozincard al afişajului de odinioară (la rîndul lui, importat din istoricele vizite ale lui Ceauşescu în China şi Coreea de Nord).
Personaj, himeră, topos
Nu e prima campanie care exploatează trendul Ostalgie, bifurcat etologic în revizitarea nostalgică a socialismului, din partea generaţiilor mai coapte; şi, din partea tineretului, în prizarea unui coolness bizar, escapist şi consonant cu stîngismul congenerilor din lumea largă. Este un curent despre care s-a mai discutat în aceste pagini.
Ceva nou de semnalat ar fi categoria reclamelor care îl evocă pe Nicolae Ceauşescu.
DE ACELASI AUTOR Agitprop pe Facebook Ultima oară la Cinematecă Campania electorală Publicitate: va impune Bergenbier Ziua Bărbatului?Fostul dictator nu apare de la început sub o lumină binevoitoare. Figura sa este una ambiguă, proteică şi, tocmai de aceea, fertilă. Aşa cum Bulă (ori strămoşul