Mişcarea integriştilor catolici din Franţa se mobilizează din nou la Paris împotriva unui spectacol considerat “anticreştin”. Între 8 şi 17 decembrie se anunţă o anumită febrilitate în jurul Teatrului Rond-Point unde este programat spectacolul Golgota Picnic, realizat de argentinianul Rodrigo Garcia. Membrii unei organizaţii catolice numită L’Institut Civitas au anunţat deja ca se vor afla zi de zi în fata teatrului, pentru a protesta faţă de un demers artistic pe care îl consideră impregnat de “creştinofobie”. Aceşti catolici integrişti au mai perturbat recent, tot la Paris, la Théâtre de la Ville, un spectacol făcut de Romeo Castellucci şi intitulat Despre conceptul de faţă a fiului lui Dumnezeu.
Matei Vişniec:
Nu ne punem acum întrebarea dacă aceste spectacole sunt bune sau rele, reuşite sau pur şi simplu provocatoare de dragul provocării, dacă ţin de avangardă sau de un anumit snobism cultural. Franţa este prin excelenţă ţara în care, de aproape două secole, toate experienţele culturale şi artistice au fost posibile, unde s-a spus totul în materie de contestaţie artistică şi de provocare.
Laborator mondial al artei moderne şi al nonconformismului, Franţa şi-a format un public care practic nu se mai miră de nimic, dar care ştie şi să fluiere în faţa unui spectacol prost. Personal, am asistat la astfel de scene la Festivalul de la Avignon, unde spectatorii îşi exprimau fără ezitare nemulţumirea la sfârşitul unei reprezentaţii sau pur şi simplu ieşeau treptat din sala de spectacol pe măsură ce se derula acesta.
Între aceste atitudini reprobatoare pe motive estetice şi agitaţiile din motive religioase ale integriştilor catolici francezi există însă o diferenţă radicală. Faptul că integriştii catolici se adună în faţa unor teatre pentru a se ruga în stradă şi pentru a perturba nişte spectacole pe care le consideră blasfemato