Fiecare al doilea cetăţean german ar dori să se reintroducă marca germană. Asta în pofida faptului că în Germania efectele crizei nu se resimt. Mai mult: numărul şomerilor a scăzut sub 3 milioane şi economia înregistrează progrese însemnate. Fostul cancelar Schmidt califică discuţia despre criză drept o dezbatere isterică, întreţinută de către politicieni şi jurnalişti iresponsabili. Renunţarea la euro ar însemna, potrivit lui Schmidt, şi o renunţare la proiectul comunitar european.
Corespondentul RFI la Berlin, William Totok
Toată lumea vorbeşte despre criza monedei euro, se zugrăvesc scenarii apocaliptice, iar germanul de rînd nu resimte niciun efect concret în propriul buzunar prin care s-ar confirma relatările cu care e confruntat zi de zi la televizor, la radio sau în ziare.
Rezultatul dezbaterilor interminabile despre criza euro însă a redeclanşat nostalgia mărcii germane. Potrivit sondajelor, fiecare al doilea german ar dori să renunţe la moneda comună şi ar saluta reintroducerea mărcilor. Economia germană a înregistrat succese în ultimele luni, iar şomajul a scăzut sub 3 milioane.
Fostul cancelar social-democrat Helmut Schmidt a calificat toată discuţia legată de euro drept isterică, fiind întreţinută mai ales de politicieni şi ziarişti iresponsabili. Pentru Schmidt aceste discuţii sunt mai periculoase decît realitatea propriu zisă, deoarece ele duc la întoxicarea opiniei publice şi contribuie la creşterea euroscepticismului. Această stare de spirit nesănătoasă începe să cuprindă Europa şi dacă se va extinde, proiectul comunitar, într-adevăr, este periclitat, crede ex-cancelarul.
În celelalte ţări europene dezbaterea despre criză a generat reapariţia fantomelor trecutului. În acest sens poate fi citită şi o interpretare foarte critică a reacţiilor din presa franceă, apărută în „Frankfurter Allgemeine Zeitung“. Germania este