Angela Mekel şi Nicolas Sarkozy au făcut public luni un pachet de reguli fiscale. Noul plan de salvare a monedei euro ar înlocui actualul Pact de Stabilitate şi Dezvoltare, care prevedea unele reguli precum limita de deficit bugetar de doar 3% din PIB sau o datorie publică mai mică de 60% din PIB, dar care s-a dovedit inaplicabil .
Anunţul liderilor europeni nu a conţinut însă şi detaliile privind implementarea, ceea ce ridică numeroase semne de întrebare. Între aceste, cel puţin trei sunt elementele care ar trebui urmărite cu prioritate de către pieţe şi investitori, în contextul discuţiilor ce se desfăşoară la Bruxelles în aceast sfârşit de săptămână.
Vor evita noile reguli prociclitatea?
Regulile fiscale funcţionale trebuie să păstreze bugetul în echilibrul în ciclul economic, dar trebuie şi să permită deficitul în timpul recesiunilor şi să permită acumularea de capital în timpul ciclurilor de expansiune. Orice regulă ce impune austeritatea într-o perioadă critică este procilică, şi face mai mult rău decât bine, după cum ne arată istoria crizei datoriilor suverane din Europa, din ultimul an şi jumătate.
Cancelarul Germaniei şi preşedintele Franţei propun înlocuirea actualului acord economic
Amendamentele propuse de republicanii din Congresul SUA în vederea reechilibrării bugetului amercian, ar putea fi considerate un alt bun exemplu pentru cum nu trebuie elaborat un buget de criză. Prin stricteţea impusă de reglementările cerute de aceştia, s-ar ajunge la un echilibru mult prea rigid al bugetului federal. Efectele negative ar fi date de faptul că, în perioadele de recesiune s-ar putea ajunge la reducerea cheltuielilor publice sau creşterea impozitelor – ceea ce ar amplifica scăderea.
O măsură prin care se poate evita prociclitatea, orice regula bugetară trebuie măcar să permită creşterea investiţiilor publ