Grup de scriitori vizitând Muzeul în aer liber al Ţării Oaşului, Negreşti-Oaş, mai 2011
Autocarul ne poartă, fantasmatici, prin mierea Nordului, în leagănul istoriilor lui
Ion Vădan, despre mari invenţii devenind fertile, cum sonicitatea în literatură,
economie, filosofie. Trăim cu toţii poezia locului. Aurel Pop îmi şopteşte că
pe-aici oamenii se-ntrec în construire,
fără a şti apoi să locuiască, defilează mândri-n maşini duminicile,
de la un cap la altul al aşezării, doar spre a fi văzuţi. E-o linişte
de timp oprit şi-n curăţia ăstui aer clădiri încrâncenat durate,
cu oarecare vrajbă şi-n emfaza unui triumf imaginar,
scălâmbe par toate, în comparaţie cu vraja priveliştii.
De unde-i ea? Asta ar trebui să căutăm toată viaţa, dar
n-o facem, şi iată cum omeneştile noastre lucrări
voalează diafanul sâmbure ce ne-a adus în lume
şi-n adulmecarea atâtor parfumuri uităm că toate bucuriile
se cade să i le dăruim la loc, cum aburul acesta patetic,
dureros, al luncilor transilvane, lângă care şezum şi plânsem,
o frumuseţe de care nu suntem demni. Cum de nu se aşează
băştinaşii în cerc, să cânte roua şi sfiala dimineţii ce se trage-ndărăt
ca să lucească ei, ori pasărea ce-n oricare vremi se-aşează sfântă
pe ram, şi-n schimb se-ostenesc atâta cu palmele, orbi,
biciuind luciul fără sforţare ivit? În muzeul magic, călăuză
ne este domnul Remus, genius loci, deşi nu-i de pe-aici. Traian
Ştef şi Ioan Moldo privesc adânc într-un scoc, domnul
Grigurcu (un chip copilăros, senin) pare cu totul abstras
în peisaj. Mergem spre pălincie şi-n drum spre ea oprim
la o masă lungă cu multe bănci, unde adăstăm, dăruiţi
cu feluri de pălincă gingaşă-n arome – de caise, de mere,
de pere, sub plopi de-o parte şi de alta. Nu ştiu de