Pirateria din largul coastei Somaliei a devenit o afacere tot mai profitabilă, preţul răscumpărării unui vapor comercial ajungând de la circa 225.000 de euro la peste 7,5 milioane de euro, relatează The Daily Mail.
Într-o ţară în care venitul mediu anual este de numai 450 de dolari, deturnarea navelor din Golful Aden este o alternativă demnă de luat în considerare, având în vedere sumele pe care le poate câştiga un pirat la un raid reuşit - chiar şi 30.000 de euro.
Cât trebuie să investeşti ca să te apuci de piraterie
În jurul pirateriei practicate de somalezi în Oceanul Indian s-a dezvoltat o adevărată piaţă, atât pentru companiile private de pază, cât şi pentru investitorii care îi finanţează pe piraţi.
"Investeşti 9.000 de euro pentru a echipa un schif (ambarcaţiune foarte lungă, îngustă şi uşoară n.r.) de şase persoane cu mâncare, arme şi combustibil - piraţii nu sunt plătiţi cu diurna. Acum există şi dovezi ale existenţei unor investitori din Orientul Mijlociu care îi finanţează pe piraţi", susţine John Davidson, un fost ofiţer al forţelor speciale din Marea Britanie, angajat în prezent la o companie privată de pază.
Firmele de pază private câştigă de pe urma piraţilor
Existenţa piraţilor le dă o pâine de mâncat firmelor de pază private, unde cei angajaţi sunt cu precădere foşti ofiţeri ai forţelor speciale, în special a celor britanice. Piaţa companiilor de pază se ridică la circa 230 de milioane de euro, potrivit estimărilor jurnaliştilor britanici.
Însă prezenţa lor nu se dovedeşte întodeauna utilă. Ofiţerii speciali care însoţesc navele comerciale de-a lungul călătoriei prin Golful Aden sunt înarmaţi şi pregătiţi pentru a proteja echipajul în eventualitatea unei deturnări. Se întâmplă însă ca armele lor să fie confiscate în porturile în care opresc, din cauza legislaţie privind portul armelor de foc. În acest caz, sing