Emisiile carbon s-ar putea reduce cu mai mult de 25% dacă cetăţenii fiecărei ţări a continentului ar merge pe bicicletă la fel de frecvent ca danezii, se arată într-un studiu al Federaţiei Europene de Ciclism (FEC), comandat de Comisia Europeană. Un danez merge în medie 965 de kilometri pe an, pe bicicletă. Media europeană este de 193 de kilometri pe an.
Procentul reprezentând reducerea emisiilor este subestimat, spun autorii studiului, pentru că au fost luate în calcul doar emisiile de carbon ale mijloacelor de transport pe care bicicletele le-ar înlocui, nu şi cele emanate prin lucrările la infrastructură sau de întreţinere a autovehiculelor.
FEC spune că factorii politici ar trebui să se concentreze mai puţin asupra soluţiilor tehnice complexe pentru rezolvarea problemei emisiilor de carbon, cum ar fi dezvoltarea automobilelor electrice şi să dea mai multă atenţie soluţiilor simple, la îndemână.
Potrivit FEC, o treime din toate călătoriile cu automobilul sau motocicleta sunt făcute pe distanţe mai mici de doi kilometri, bicicleta fiind, deci, o alternativă viabilă.
"Există această retorică despre recurgerea la tehnologie pentru rezolvarea problemei. Însă hotărâtoare vor rămâne tot deciziile politice", a declarat Julian Ferguson, unul dintre autorii studiului.
"Maşinile electrice vor necesita investiţii şi lucrări masive în infrastructură. Or asta va duce la agravarea problemei. Politicienilor le plac proiectele enorme şi complicate. Însă avantajul bicicletelor este că ele deja există, nu sunt doar un proiect", a mai spus acesta.
Comisia Europeană a cerut FEC să calculeze şi emisiile de carbon produse de biciclişti. Calculele au fost făcute alegându-se ca model de referinţă o bicicletă în fabricarea căreia ar intra 14,6 kilograme de aluminiu, 3,7 kilograme de oţel şi 1,6 kilograme de cauciuc.
S-au luat în calcul şi emisiil