Dezvoltarea comerţului online din Rusia, cea mai mare piaţă de internet din Europa, este împiedicată de infrastructura slabă şi livrările lente, ceea ce face ca retailerii să cheltuiască mai mult înainte de a beneficia de creşterea gradului de utilizare a internetului, scrie agenţia Thomson Reuters.
Rusia a devenit în septembrie cea mai mare piaţă europeană de internet, depăşind Germania, cu aproximativ 60 de milioane de utilizatori. Însă comerţul electronic este încă într-un stadiu incipient de dezvoltare, dovadă fiind rata de penetrare a internetului de 43%.
Într-un sondaj efectuat de PwC în rândul utilizatorilor online, 92% din cei chestionaţi fac cumpărături cel puţin ocazional pe web, faţă de 80% în 2009. Însă doar 12% din cei chestionaţi fac astfel de cumpărături săptămânal, faţă de 28% în Marea Britanie.
"Dacă vom compara rata de penetrare a internetului în provinciile ruse cu cea a retail-ului online, vom vedea un dezechilibru semnificativ, iar principalul motiv este logistica", a spus Vardan Gasparyan, analist la PwC.
În condiţiile în care calea ferată este principalul mod de transport al mărfurilor, consumatorii trebuie să aştepte adesea o săptămână pentru a-şi primi comenzile, ceea ce face mai puţin atractive cumpărăturile online decât vizitarea mallurilor.
Retailerii ruşi pun adesea pe seama lipsei infrastructurii moderne faptul că nu se pot extinde în zonele de provincie, unde gradul redus de penetrare a retailului organizat subminează potenţialul de creştere rapidă.
Retailerii tradiţionali, precum lanţul de magazine X5, şi unităţile specializate pe electronice ale M.video au avantajul prezenţei fizice în provincie după dezvoltarea propriei infrastructuri logistice şi de depozite.
Însă retailerii care se axează strict pe online va trebui să investească în propria infrastructură. Gradul redus de utiliza