Sursa: Castel FilmCand vine vorba de productia de spoturi publicitare, Romania risca sa piarda avantajul rentabilitatii in fata unor tari precum Bulgaria, Albania, Serbia sau Ungaria, unde se pot filma reclame cu bugete mai mici.
Cu toate acestea, publicitarii romani isi pastreaza competitivitatea la acest capitol, fata de bugetele necesare pentru productie in tari precum Italia, Franta sau Germania.
Acest lucru face ca 7 din 10 reclame audiovizuale care ruleaza pe piata sa fie realizate in prezent in Romania, in timp ce 3 din 10 reprezinta adaptari ale spoturilor deja existente in alte state.
De asemenea, companiile romanesti mizeaza din ce in ce mai mult pe exportul de productii publicitare.
Despre tendintele industriei producatoare de spoturi audiovizuale, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu mai multi actori implicati in aceasta piata.
O piata in crestere
Catalin Rusu, creative director si managing partner al agentiei Rusu + Bortun Brand Growers, parte a grupului MilleniumPeople, a afirmat ca piata productiei de spoturi publicitare a crescut cu 10-15% in 2011 fata de 2010.
“Am inceput sa producem mai mult, pe bani mai putini, si lucrul asta se poate observa cu ochiul liber in calup. Sunt putine spoturi in care valoarea de productie iese in evidenta, ceea ce nu-i neaparat rau, important e sa facem foarte bine cu mijloacele pe care le avem”, a adaugat Rusu.
Potrivit Laurei Baron, general manager Hi-Fi Production, bugetele pentru productia de spoturi publicitare nu s-au modificat semnificativ in 2011, fata de anul trecut.
“Colaboratorii externi si-au pastrat fee-urile, unii chiar le-au majorat. S-a simtit o crestere a productiilor pentru spoturile online, insa”, a adaugat Baron.
Si asta pentru ca, in ciuda situatiei economice precare, oamenii cu experienta