Sute de călători au întârziat ore întregi pe ruta Bucureşti-Ploieşti pentru că liniile au fost din nou vandalizate. Un protocol dintre Ministerul Transporturilor şi cel de Interne a rămas pe hârtie.
Bucureşti-Ploieşti este „perla coroanei" în sistemul feroviar, nu doar pentru că aici se pot depăşi viteze de 140 de kilometri pe oră, ci şi pentru că s-au investit mai mult de 300 de milioane de euro în reabilitarea liniei. Pentru hoţi însă, reabilitarea liniei nu înseamnă decât că „s-a băgat marfă proaspătă" şi oferta de cupru e mai mult decât tentantă, mai ales că echipamentele, cablurile şi instalaţiile sunt practic nepăzite de către proprietari.
Aşa s-a ajuns, în repetate rânduri, la furturile de relee şi echipamente feroviare, care au condus la bulversarea mersului trenurilor, cu pagube incomensurabile pentru călătorii întârziaţi (ca să nu mai vorbim de firmele afectate). Un nou episod din acest coşmar s-a petrecut ieri-dimineaţă, când cel puţin 20 de trenuri au fost blocate în câmp ori în Gara de Nord, după ce s-a constatat că hoţii au furat relee şi instalaţii de importanţă esenţială pentru siguranţa traficului. Vom vedea însă că nu numai hoţii sunt vinovaţi pentru acest necaz provocat pasagerilor, ci şi instituţiile administraţiei publice.
Neatenţia statului, bucuria hoţilor
Cunoscându-se riscul ridicat de furt la care sunt expuse echipamentele şi cablurile din cupru ale CFR, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Afacerilor Interne au semnat, la 21 iulie 2011, un protocol pe baza căruia Poliţia şi Jandarmeria ar trebui să păzească infrastructura, „la solicitarea unităţilor de transport feroviar". Ce s-a întâmplat de atunci? Aproape nimic pe linia pazei. În schimb, furturile s-au înteţit şi numai în ultima lună pe Bucureşti-Ploieşti s-au blocat de două ori trenurile, din cauza sustragerilor de materiale. În legătură cu situaţia crea