Lucrările au început de acum o lună, însă plăţile sunt blocate de disputele firmei de stat cu avocaţii ce ar trebui să facă exproprierile.
Cei aproximativ 5.000 de proprietari ai terenurilor necesare construirii autostrăzii Orăştie-Sibiu nu au încasat nici măcar un leu de la stat, în pofida faptului că utilajele constructorilor au pătruns pe terenurile lor şi au început să sape. Constituţia României afirmă că exproprierile pentru cauze de utilitate publică nu se pot face decât cu „prealabilă despăgubire". Juriştii afirmă că, dacă ar contesta constituţionalitatea Legii 255/2010, care a permis începerea lucrărilor în absenţa plăţilor, proprietarii ar putea avea câştig de cauză, iar întreg proiectul ar putea pica. Legea menţionată, votată fără multă vâlvă anul trecut, permite începerea lucrărilor chiar dacă proprietarii nu şi-au primit banii în conturi, ci doar dacă s-a constituit un fond aferent la Ministerul Finanţelor.
Contractul avocatului Stan Dragomir cu CNADNR datează încă dinainte de 2005. Tariful iniţial stabilit era unul piperat, de 1.300 de euro pe imobilul expropriat. În urmă cu un an, părţile renegociau un nou tarif, de 644 euro pe imobil. Compania semna procesul verbal de negociere, însă refuza apoi semnarea actului adiţional care con-sfin-ţea înţelegerea, invocând lipsa banilor. Negocierile au eşuat în final, iar Dragomir şi Asociaţii s-au adresat Curţii de Apel solicitând executarea CNADNR pe suma care i se cuvenea. Firma de avocatură a câştigat, iar CNADNR, în loc să plătească avocaţilor 644 de euro pe dosar, le-a dat, obligată de Justiţie, 1.300 de euro pe imobilul expropriat.
Trebuie spus că banii nu pot fi încasaţi de proprietari până nu se face intabularea terenurilor pe numele statului român, urmată de dezmembrarea acestora şi apoi o nouă reevaluare a terenurilor, alta decât cea iniţială bazată pe grilele notariale. Potrivit leg