Romania a oferit americanilor de la Ford un ajutor de stat urias si a garantat un imprumut de aproape jumatate de miliard de euro, bazandu-se pe promisiunile privind lansarea, in 2010, a primului model "made in Romania". La 4 ani distanta de la acordul cu statul roman, americanii n-au produs niciun singur automobil original la Craiova.
"Ford s-a angajat sa produca 300.000 de automobile pe an si produce 20.000 de remorci", a rabufnit, miercuri, presedintele Traian Basescu, intr-un discurs sustinut la Camera de Comert Romano-Americana.
Asta dupa ce Romania a oferit producatorului american un ajutor de stat de 143 milioane de euro (in perioada 2008-2012) si i-a garantat un imprumut de 400 milioane de euro luat de la Banca Europeana de Investitii pentru dezvoltarea uzinei de la Craiova.
Declaratia de miercuri a presedintelui a fost prima iesire de acest gen a autoritatilor romane in ultimii 2 ani, dovada ca acestea s-au cam saturat de promisiunile americanilor. Daca ar fi sa urmeze ad-literam prevederile contractului de privatizare, compania ar trebui sa plateasca penalitati de 14 milioane de euro pentru ca nu si-a indeplinit obligatiile.
Este putin probabil ca Ford sa fie obligat de autoritatile romane sa plateasca amenda, insa declaratia sefului statului trebuie privita ca un avertisment serios pentru americani. Daca acestia nu incep productia in 2012, s-ar putea sa se puna problema rezilierii contractului de privatizare.
Ce au promis si ce au realizat americanii la Craiova?
In 2008, Ford promitea investitii totale de peste 675 milioane euro pana in 2012 si cheltuieli totale de peste 1 miliard euro, lansarea noului model in vara lui 2010 si o productie de 50-60.000 de automobile in 2010, 250.000 in 2011 si 300.000 in 2012.
De atunci, Ford a demarat asamblarea Transit Connect, in septembrie 20