Mituri se nasc de cand e lumea. Nici perioada nazista n-a facut exceptie caci masele aveau nevoie de eroi, iar nazistii aveau nevoie sa convinga masele de bunele lor intentii. Desi istoria a demonstrat contrariul si multa vreme a trecut de atunci, miturile din vremea national socialismului au supravietuit.
"Si inainte de a se fi scurs sase ani o opera grandioasa va sta marturie vointei noastre, a harniciei noastre, a capacitatilor si determinarii noastre". Septembrie 1933. Intr-un film de propaganda, Adolf Hitler vorbea despre viitoarele autostrazi ale Reich-ului. Doi ani mai tarziu era inaugurat cu mare fast primul tronson de autostrada pe ruta Frankfurt-Darmstadt. De atunci, Hitler a fost considerat nu numai "creatorul" autostrazilor din Germania, ci si liderul care ar fi reusit sa combata somajul masiv de la inceputul anilor '30.
Or, dupa cum explica Wolfgang Benz, istoric si director al Centrului berlinez pentru Studiul Antisemismului, acest mit "este complet fals. Hitler n-a trebuit sa descopere nimic, ci numai sa scoata niste planuri dintr-un sertar. Dar i-a placut postura de inventator si lumea l-a crezut. Nu construirea autostrazilor a dus la scaderea numarului de someri, ci industria de armament."
HAFRABA (Societatea pentru proiectarea autostrazii Hamburg-Frankfurt- Basel) a existat cu mult inainte de a veni Hitler la putere. Proiectul pentru construirea unei retele de autostrazi a fost pus la punct in anii '20.
In ceea ce priveste somajul, cifrele vorbesc de la sine: in 1934, cei 50.000 de muncitori care lucrau la autostrada erau cel mai prost platiti angajati din Germania. Numarul somerilor, de 6 milioane la inceputul anilor '30, s-a redus la 2,5 milioane si a continuat sa scada. Pregatirile de razboi erau in toi. In 1930 cheltuielile cu inarmarea reprezentau 5% din bugetul de stat. In 1937 erau cu mult mai mari