Oraşul Detroit este la un pas de faliment şi de preluarea administraţiei sale de către statul Michigan.
Capitala industriei americane de automobile, gazdă a giganţilor Ford, General Motors şi Chrysler, Detroit şi-a trăit gloria la jumătatea secolului XX, când era, cu 1,8 milioane de locuitori, a patra metropolă a SUA. În ultimii 50 de ani a pierdut peste jumătate din populaţie (25% numai din 2000), ajungând acum la 710.000 de rezidenţi. Declinul producătorilor auto i-a măturat economia, rata şomajului depăşind 45%, iar 38% din locuitori (85% negri) trăiesc sub limita sărăciei.
Prăbuşirea pieţei imobiliare americane nu poate fi mai bine ilustrată decât în acest oraş, unde cartiere întregi au fost pur şi simplu abandonate, creând grave probleme Primăriei. Sunt 60.000 de case părăsite, iar Primăria vrea să demoleze urgent 10.000 şi să reducă astfel aria de acoperire a serviciilor publice, deoarece suprafaţa Detroit a rămas cât a Miami, Minneapolis şi San Francisco la un loc. Scăderea drastică a contribuabililor a făcut şi ca municipalitatea să nu îşi mai permită plata serviciilor locale, având deficite anuale de sute de milioane de dolari, greu de finanţat.
Intervenţia guvernatorului
Preluarea oraşului de către un manager special, cu puteri absolute în privinţa reducerii costurilor, a fost considerată de guvernatorul statului Michigan singura soluţie pentru a face ordine în oraşul care, pe lângă Henry Ford, i-a dat Americii pe Michael Jackson sau Stevie Wonder.
Procedura administrativă prevede suspendarea mandatului primarului, managerul statului putând concedia angajaţii serviciilor publice, renegocia contractele cu sindicatele, vinde proprietăţile Primăriei. Guvernatorul a iniţiat de curând în Justiţie procesul de instituire în Detroit a administratorului special, după ce anul trecut statul a mai preluat administraţia alto