Vânzătorii de pe străzile din Germania, cea mai mare economie europeană, se aşteaptă la un nou sezon de sărbători de iarnă profitabil. Pieţele financiare au început să funcţioneze haotic, însă încrederea consumatorilor germani în economie creşte, ca şi cea a investitorilor.
Încrederea investitorilor germani în economie a crescut în decembrie pentru prima dată în ultimele zece luni, o surpriză pentru pieţe şi un semnal că Germania rezistă crizei, scrie Bloomberg. Indicele încrederii şi al aşteptărilor privind starea economiei, calculat de Centrul pentru Cercetare Economică Europeană ZEW, a avansat în decembrie faţă de luna noiembrie, deşi analiştii anticipau scădere. Indicele comportamentului de consum, al GfK, a crescut în noiembrie de la 5,3 la 5,4 şi se estimează că în decembrie va ajunge la 5,6, cel mai ridicat nivel de după luna mai a anului trecut. Fiecare persoană va cheltui în medie 241 de euro pentru cadourile de Crăciun, cheltuielile cu cadourile fiind doar puţin mai scăzute decât cele de anul trecut, se arată într-un raport al GfK, scrie Financial Times.
Starea de spirit din Germania pare în prezent foarte diferită de cea din restul Europei. Avertismentele sumbre despre o apocalipsă iminentă prezente în declaraţiile politicienilor şi experţilor din Londra, Paris, Roma şi Madrid aproape că nu sunt auzite în Munich şi Berlin.
Nu se poate spune că germanii nu sunt îngrijoraţi. Germania nu ar fi Germania fără o doză serioasă de anxietate. Oamenii sunt îngrijoraţi în privinţa monedei euro şi pentru siguranţa economiilor lor, se tem pentru datoria guvernamentală şi pentru revenirea nivelului ridicat al inflaţiei. Dar nu sunt de acord cu faptul că zona euro este într-un pericol iminent de colaps. Economia a evoluat mai bine decât cele ale ţărilor de la periferia zonei euro, care s-au cufundat în recesiune.
Creşterea PIB din acest an