Pe langa sarbatoarea religioasa a Craciunului, o buna parte a planetei intra intr-o efervescenta a consumului. Putine sunt sectoarele economiei care nu vor sa profite de acest moment. Cuvintul de ordine al perioadei de dinainte de Craciun este „cumparati”, „profitati”, „consumati”.
Pe langa sarbatoarea religioasa a Craciunului, o buna parte a planetei intra intr-o efervescenta a consumului. Putine sunt sectoarele economiei care nu vor sa profite de acest moment. Cuvintul de ordine al perioadei de dinainte de Craciun este „cumparati”, „profitati”, „consumati”.
Matei Vişniec:
Observ cum se modifica, in aceasta perioada, presa scrisa. Revistele si ziarele au pagini si pagini suplimentare de oferte publicitare. Ca sunt de stanga, ca sunt de dreapta, ca sunt de centru, toate publicatiile saptamanale fac reclama la cite ceva: obiecte de marochinarie, la sampanie, la pateu de gisca indopata, la carti si albume, la discuri si la filme, la diverse destinatii pentru vacantele de iarna si asa mai departe. Nici macar cotidianul comunistilor francezi, L’Humanité, nu face exceptie si propune miercuri mai multe pagini de sugestii pentru cadourile de Craciun, mai precis o selectie de discuri, de carti si de filme. Nici mai mult si nici mai putin decit opt pagini de reclama, pe care le-am analizat foarte atent sa cad cit de „ideologice” sunt, daca nu cumva fac jocul „capitalismului” si al societatii de consum atit de detestate de comunisti.
Ei bine, nu, L’Humanité le sugereaza cititorilor sai, de exemplu, sa cumpere pentru a oferi drept cadou un set de DVD-uri cu filme documentare despre rezistenta impotriva nazistilor in 14 tari europene. Sau o carte recent aparuta cu interviuri acordate de Stéphane Hessel, autorul manifestului „Indignati-va”. In materie de muzica, sunt sugerate mai multe compilatii cu cintecele lui Jean Ferrat, despre care se stie ca a