Proiectul de reabilitare a traseului fostei mocăniţe, trenuleţul care lega municipiul Hunedoara de Govăjdie şi, mai sus, până la cariera de la Crăciuneasa, va demara anul viitor.
Inițiativa aparține Consiliul Judeţean Hunedoara care s-a asociat cu primăriile Hunedoara, Ghelari şi Teliuc, precum şi cu Asociaţia „Salvaţi Mocăniţa” Hunedoara. În principiu, proiectul prevede reconstruirea căii ferate, care a fost tăiată şi vândută la fier vechi, amenajarea podurilor distruse şi consolidarea celor care au mai rămas în picioare. Practic, din cele 12 poduri de odinioară, în acest moment unul singur mai este în picioare. Calea ferată de ecartament îngust dintre Hunedoara şi Retişoara (Ghelari) a fost prima cale ferată îngustă din Ardeal. Era cunoscută şi sub denumirea de “calea ferată minieră ardeleană” sau calea ferată de interes local Hunedoara-Ghelari. Această linie ferată a fost realizată între 1859 şi 1871 şi apoi consolidată şi prelungită până la Hunedoara, în 1900, pe baza unui proiect austriac. Declinul ei a început în urmă cu 10 ani. În 2001, s-au dezafectat 11 kilometri de linie dintre Zlaşti şi Crăciuneasa. Astfel, a rămas ultima porţiune de 2,3 km între gara mică şi fabrica de var din Zlaşti, care a funcţionat până în 2007. În 2009, s-a trecut la casarea liniilor, materialului rulant şi podurilor rămase. În vara 2010, la solicitarea tinerilor din Hunedoara, comisia de evaluarea monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii a ieşit, în sfârşit, pe teren, şi a reuşit să claseze drept monument istoric tot ceea ce a mai rămas din calea ferată îngustă.