TIMISOARA. In contrast cu limuzinele luxoase, de zeci de mii de euro, care pot fi vazute pe strazile Timisoarei, masinutele Dacia 500 – Lastun par sa reprezinte o adevarata sfidare la adresa participantilor la trafic.
Lente, cu cozi de fum si gata-gata sa se dezmembreze, aceste autoturisme de conceptie exclusiv romaneasca isi traiesc ultimele curse pe drumurile publice.
Conform datelor oficiale, din parcul auto aferent judetului Timis, care numara peste 270.000 de autovehicule, fac parte si 31 de Dacii 500. Inmatriculate si cu drept de a iesi in trafic oricand isi doresc proprietarii lor.
In conditiile in care Dacia 500 s-a fabricat la Timisoara, in halele fostei intreprinderi Tehnometal, pe Calea Buziasului, cei care inca se mai urca la volanul unei asemenea masini o fac, cu siguranta, si manati de un impuls nostalgic. In urma cu mai mult de 20 de ani, cand se lucra la prototipul acestei masini, toti specialistii implicati in proiect aveau convingerea ca vor realiza un autoturism foarte popular, de genul Volkswagen-ului din Germania.
„Trebuia facut un autoturism cum n-a mai fost pe piata. Sa aiba mai putin de trei metri lungime si care sa poata transporta doi adulti si doi copii. Mai trebuia sa consume 3 litri la suta de kilometri si sa coste 17.000 lei. Din pacate, la Tehnometal, unde se fabrica masina, lucrau oameni cu mentalitate de fabricanti de custi de iepuri, care n-au muncit nici macar o ora in industria auto“, isi aminteste Constantin Hlebovschi, unul dintre inginerii din echipa de probe.
Din stenograma unei discutii cu echipa de specialisti care lucra la proiect, reiese nerabdarea lui Ceausescu de a scoate masina pe piata cat mai repede.
„Primele doua-trei bucati sa fie gata pana la 23 august, ca sa putem iesi cu ele la demonstratie. Adica trebuie inceput imediat, luat un model de motor mic si facut o schita, nu spu