Constructorul suedez de automobile Saab a cerut falimentul în instanţă luni, după doi ani de eforturi susţinute în încercarea de a salva o marcă emblematică, cu o istorie de 74 de ani. Până astăzi, suedezii spuneau adesea despre Saab că are mai mult de nouă vieţi. Asta pentru că, deşi divizia de automobile a companiei se confruntă cu probleme financiare de foarte multă vreme, întotdeauna a fost găsită câte o soluţie, chiar dacă provizorie. Aici ar trebui amintit printre altele că Saab automobile nu a mai făcut profit de aproape 20 de ani.
Corespondentul RFI în Suedia, Constantin Drăgan:
Cum a supravieţuit totuşi? Prin politici economice inteligente, infuzii de bani ori contracte avantajoase cu diverşi clienţi, ca de pildă mari instituţii publice care şi-au creat adesea parcuri auto exclusiv din maşini Saab. Să adăugam la asta şi faptul că suedezii preferă din start să cumpere maşini suedeze…
Aşa că şi luni dimineaţă, foarte mulţi angajaţi încă sperau ca directorul executiv Victor Muller să mai scoată un iepure din pălărie cu veşti bune. Din păcate, de data asta nu a fost aşa. Lovitura de graţie a fost dată de compania General Motors, fostul proprietar al mărcii Saab care, într-un răspuns la un e-mail, a anunţat din nou în acest week-end că nu va permite utilizarea de către noii proprietari privaţi chinezi a unor patente folosite în construcţia a trei modele Saab. Motivul? General Motors are o colaborare strânsă cu o companie de stat chineză care produce maşini şi foloseşte aceleaşi tehnologii.
Agonia Saab durează de multă vreme. Cum a arătat ultimul an al producătorului suedez de autoturisme
2011 a fost un an foarte bogat în evenimente pentru Saab. Din aprilie până în decembrie, compania a fost subiect de ştiri aproape lună de lună… Veşti proaste legate de oprirea producţiei din cauza lipsei sub-ansamblelor pe care sub-contractorii