Congresmenii se tem ca tehnologia folosita la crearea sa ar putea fi furata Linia de productie a avioanelor "invizibile" F-22 Raptor, de la Lockheed Martin, a livrat saptamana trecuta ultimul astfel de aparat armatei americane. Avionul nu va mai fi fabricat, dupa ce Congresul a aprobat o lege care interzice exportul acestui model, de teama ca tehnologia avansata folosita la crearea sa ar putea fi furata. Armata SUA are o flota de 187 de aparate F-22 Raptor, insa intentioneaza sa puna accentul, in viitor, pe dezvoltarea noului model F-35. Desi este considerat mai putin puternic decat F-22, noul F-35, dezvoltat in comun cu mai multe state membre NATO, ar urma sa fie mai ieftin. Pretul de baza al unui F-22 este de 153 de milioane de dolari, insa poate urca la aproape 300 de milioane de dolari, cu toate optiunile si operatiunile de mentenanta. In comparatie, un F-35 ar urma sa coste intre 100 si 150 de milioane de dolari. Desi, tehnologic vorbind, F-22 este considerat cel mai avansat avion de lupta din lume, criticii programului de dezvoltare sustin ca nu este nevoie de o arma atat de puternica, iar dovada care valideaza acest argument ar fi ca Raptor-ul nu a fost folosit in operatiunile din Irak sau Afganistan, scrie Fox News. O lege similara privind interdictia de export a vizat si modelul F-16 de la Lockheed Martin, insa legea nu a rezistat prea mult timp. Temerile ca tehnologia poate cadea in maini straine nu sunt neintemeiate, arata, strategypage.com: China a pus mana pe un F-16 din Pakistan, Rusia a primit un F-14 din Iran, la fel cum SUA la randul lor au intrat in posesia unor MiG-25 rusesti. Decizia de a inlocui, treptat, cererea de F-22 cu modelul F-35 poate parea inexplicabila. Raptor este o combinatie atat de avansata de viteza, electronica si tehnologie de camuflaj, incat la antrenamente pilotii de F-22 sunt pusi sa lupte cu sase avioane F-15, pentru a simti