Bogaţi sau săraci, românii se înghesuie în magazine după cadouri de toate felurile. Deşi „se poartă“ darurile multimedia, mulţi susţin că mesajul transmis contează.
Într-o perioadă sensibilă din punct de vedere economic, atmosfera Sărbătorilor de iarnă are de suferit. Chiar şi aşa, ritualul de oferire a unui cadou nu se pierde, ci se adaptează. De altfel, procentul celor care intenţionează să respecte această tradiţie este în uşoară creştere comparativ cu anul trecut: 82,4% în 2011 faţă de 80,5% în 2010.
Un studiu efectuat de Mednet Marketing Research Center arată că bugetul românilor pentru cadouri are o valoare medie de 348,87 de lei, comparativ cu 413,1 lei în anul 2010 şi 526,82 de lei în 2009. Aceeaşi cercetare arată că românii intenţionează să cumpere în special lucruri practice, folositoare, lăsând la o parte mofturile. Concret, 45,8% din respondenţi au recunoscut că intenţionează să cumpere îmbrăcăminte sau încălţăminte.
Pe locurile următoare se află cosmeticele sau parfumurile - preferate de 34,8% din respondenţi, ciocolata sau cafeaua - 29,2%, şi jucăriile - 28,6%. „Se poate spune că românii îmbină tradiţia şi interesul faţă de nou, dorinţa de a fi în pas cu noul în felul în care aleg cadourile de Crăciun. În mod cert, un loc important pe lista cumpărăturilor îl ocupă dulciurile. Pe lângă acestea, mai sunt decoraţiunile sau produsele specifice şi serviciile cosmetice", explică Oana Mirilă, director cercetare calitativă GfK România.
Tinerii sfidează criza
Alţii încearcă să sfideze limitele economice şi să ofere cadouri care trec de limita micilor atenţii. Pentru mulţi dintre tineri, Crăciunul este un motiv în plus pentru a-şi lua produse din zona IT&C. Chiar şi în contextul actual, românii nu vor face excepţii, fie că vorbim de produse destinate celor dragi, fie că sunt achiziţii personale. Acest lucru poate fi d