Marile magazine din intreaga tara au devenit neincapatoare, in aceste zile, pentru numarul mare de clienti. Unde este criza? - ne-am intrebat, cu siguranta, multi dintre noi. Retailerii si psihologii au un raspuns - ei vorbesc despre un adevarat sindrom, un fel de boala sociala care ne cuprinde cu ocazia evenimentelor importante: "sindromul sarbatorilor".
“Sindromul sarbatorilor” se manifesta, in general, in preajma unor evenimente sociale majore, in genul Pastelui, Craciunului, Revelionului. In aceasta perioada, impulsionati de traditii si credinte, dar si de ceilalti din jurul lor, oamenii simt nevoia acuta sa consume mai mult decat in alte zile.
“Este un fenomen psihologic obisnuit, exploatat la maxim de retaileri. Sarbatorile religioase majore s-au transformat, din pacate, din manifestarile decente, traditionale, in adevarate competitii de shopping, in care multora dintre romani le-a fost inoculata ideea, senzatia, ca vor fi mai fericiti cu cat cumpara mai mult, aduna mai multe mancaruri si bauturi pe masa”, afirma psihologul Marius Mihulea.
Consumand mai mult in aceasta perioada, ne alimentam creierul cu acea senzatie de saturatie, de implinire, care, din multe puncte de vedere, ne facem sa vedem lucrurile in tonuri mai pozitive.
“Masa de Sarbatori a devenit, din sarbatoarea crestina, expresia refularilor acumulate de-a lungul anului. Ne conducem tot mai mult dupa ideea - macar de sarbatori sa ne fie bine”, ne explica psihologul.
Potrivit unui alt expert in psihologie, Simona Popescu, “sindromul sarbatorilor” nu trebuie interpretat, neaparat, ca avand un caracter negativ.
“Toti avem nevoie de refulari, de stari de bine. Masa de Craciun uneste familia, reinnoada legaturi pierdute, iti da restartul necesar rezistentei in fata problemelor vietii. De accea mancam, bem, consumam in general mai mult in