Reprezentanţii Inspecţiei Muncii vor desfăşura, în următoarea perioadă, o campanie de informare a populaţiei cu privire la cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească firmele de recrutare a forţei de muncă şi cu privire la paşii pe care trebuie să îi facă românii pentru a evita situaţiile neplăcute sau contractele de muncă în străinătate dezavantajoase.
Astfel, agentul de ocupare a forţei de muncă trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe, conform membrilor Inspecţiei Muncii:
Obligaţiile unor astfel de companii de recrutare a forţei de muncă sunt acelea de a încheia contracte de mediere cu persoanele interesate de obţinerea unui loc de muncă în străinătate şi de a încheia contractele de muncă dintre angajatori şi persoanele recrutate pentru posturile vacante şi în limba română, nu doar în limba statului în care îşi are sediul firma angajatoare.
Românii care vor să apeleze la serviciile oferite de un astfel de agent trebuie să se adreseze mai întâi inspectoratului teritorial de muncă pentru a putea verifica înregistrarea companiei la această instituţie. Ei pot afla astfel dacă agenţii au primit, în trecut, sancţiuni din partea autorităţilor şi care a fost motivul aplicării lor.
Persoanele care vor să obţină un loc de muncă în cadrul unei companii din străinătate trebuie să fie atenţi la mai multe aspecte privind contractul de muncă pe care urmează să îl semneze:
Reprezentanţii Inspecţiei Muncii atrag atenţia şi asupra faptului că persoanele fizice nu au dreptul de a exercita activităţi de mediere a angajării românilor în cadrul companiilor de peste hotare.
Recent, sute de români plecaţi în Cehia pentru a ocupa un loc de muncă plătit, conform anunţului oficial, cu 1.000 de euro, au fost înşelaţi de firmele de recrutare. Contractele semnate de ei erau redactate în limba cehă, iar pentru munca prestată ei au primit 1.000 de coroane