Aproape trei sferturi dintre români au redus în acest an consumul sau au apelat la produse mai ieftine, pe fondul crizei economice, deşi în perioada februarie – decembrie a scăzut procentul celor care se declară afectaţi de criză în mare măsură, potrivit MEDNET Marketing Research Center.
„Această criză economică are în continuare impact şi asupra comportamentului de consum al românilor. În acest context, datele studiului relevă faptul că, deşi bazinul celor care nu şi-au modificat comportamentul de consum este relativ stabil de la un an la altul (22,5% în 2011 versus 22,8% în 2010), 72,2% şi-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine“, se arată într-un comunicat al firmei de cercetare MEDNET Marketing Research Center.
46,3% au spus că au cumpărat aceleaşi produse, dar în cantitate mai mică, 10% au ales produse mai ieftine, dar în aceeaşi cantitate, iar 15,9% au achiziţionat produse mai ieftine şi în cantitate mai mică.
Studiul arată că în perioada februarie – decembrie a scăzut procentul celor care declară că sunt afectaţi de criză în mare şi foarte mare măsură, de la 53,2% în februarie, la 42,8% în decembrie, cu toate că, la nivel perceptiv, criza este prezentă în continuare în vieţile românilor.
„Chiar dacă unii dintre orăşenii intervievaţi s-au obişnuit cu efectele crizei şi nu le mai percep atât de puternic ca în anii anteriori sau au văzut şi exemplele unor ţări din Europa Occidentală care au o situaţie similară cu cea a ţării noastre, totuşi procentul celor afectaţi în mică şi foarte mică măsură este de două ori mai mic faţă de perioada de debut a crizei (17,1% în decembrie 2011 comparativ cu 38,7% în februarie 2009)“, se precizează în comunicat.
Efectele pe care criza economică le-a avut asupra familiilor respondenţilor se referă la creşterea preţurilor - 59%, reducerea salariului sau a câştigurilor salariale - 47,9%, pierd