În afară de scanerele cu raze X care se folosesc pe scară largă în aeroporturi, mai există nişte scanere cu unde milimetrice care au ajuns să fie scoase din funcţiune în Franţa şi Germania fiindcă etichetau drept "un pericol" nasturii sau chiar transpiraţia pasagerilor, scrie portalul propublica.org.
Scanerul cu unde milimetrice nu are puterea de detectare a celor cu raze X, motiv pentru care nu poate trece de cute, nasturi, sau chiar de transpiraţie. Acest tip de scaner a început să fie folosit pe aeroporturi după ce unele studii au atribuit creşterea numărului de bolnavi de cancer şi razelor X care sunt folosite de aparatele de detectare pe mii de pasageri de avion.
În Germania, 54% dintre oamenii care erau scanaţi cu undele milimetrice declanşau alarma, adică una din două persoane ajungea să fie percheziţionată în aeroporturi. În scimb, conform unui studiu britanic, doar 5% dintre cei scanaţi cu raze X au declanşat alarma, scrie sursa citată.
În Statele Unite, acest tip de scaner nu este instalat pe aeroporturile din zonele unde umiditatea este mai mare (Houston, New Orleans sau Miami) şi unde pasagerii pot fi transpiraţi. În America, circa un sfert dintre persoanele care au fost scanate cu raze milimetrice au declanşat alarme false.
Luna trecută, Uniunea Europeană a interzis folosirea scanerelor cu raze X fiindcă studiile ştiinţifice au descoperit că expunerea prelungită la ele declanşează cancerul. Astfel, scanerele cu raze milimetrice au rămas una dintre puţinele opţiuni care pot fi folosite pentru detectare în aeroporturi. Momentan numai SUA foloseşte regulat scanerele cu raze X, conform sursei citate.
Aparatul de detectare cu unde milimetrice poate fi programat să recunoască buzunare, nasturi şi alte lucruri pentru a nu le confunda cu obiecte periculoase. Soluţia ar fi să combine scanerul cu unde milimetrice cu o cameră optică pe