Atunci când achiziţionează un produs, românii se bazează pe recomandările venite din partea prietenilor, rudelor sau colegilor în proporţie de 50%, arată un studiu realizat de GfK România.
Cercetarea a analizat influenţa „word of mouth" (vorbele transmise din om în om - n.r.) asupra conaţionalilor şi a concluzionat că recomandările oferite pe internet sunt în mare parte negative.
Influenţa acestora este mai mare în privinţa serviciilor de sănătate şi a produselor electronice, calculatoarelor şi tehnologiei - televizoare, telefoane mobile şi tablete - şi într-o mai mică măsură pentru produsele şi serviciile de economisire sau de investiţii. De asemenea, cei mai influenţi sunt prietenii, urmaţi de rude şi familie, iar la o mai mare distanţă se află colegii.
Astfel, principalul mediu de transmitere a informaţiilor este prin viu grai. 94% din respondenţi au menţionat comunicarea faţă în faţă ca principalul mediu care generează astfel de transmitere a informaţiilor. Pe lângă acesta, telefonul are un procent de 5% pentru transmiterea „word of mouth" (WOM). Studiul GfK a mai revelat faptul că, în mediul offline, românii dau mai puţine sfaturi negative, în comparaţie cu mediul online. Pentru generarea de WOM negativ, românii folosesc în special serviciile de mesagerie instantă, urmate de e-mail, forumuri şi reţele de socializare.
Cu toate acestea, 55% din români nu-şi amintesc când au fost negativişti în idei sau opinii ultima oară, iar 11% din respondenţi au menţionat că nu avut niciodată astfel de reacţii vizavi de un produs.
11% din români susţin că nu au încercat niciodată să influenţeze negativ părerea internauţilor despre un produs.