Deposedată la intrarea în UE de poziţii proprii în punctele nodale şi în sectoarele performante din economie, România nu doar că nu putea exploata cumva accesul care i se deschidea liber la imensa piaţă fără bariere din comunitate, dar nu putea de fapt decât deveni un perdant masiv de pe urma aderării pur şi simplu, pentru că nu avea cum să facă faţă unor concurenţi care erau şi mai puternici şi care erau deja aşezaţi bine în piaţă.
Eventualele discuţii despre deficitul comercial în relaţiile cu UE sau despre raportul dintre cotizaţiile plătite la UE şi fondurile accesate de la UE, ca expresii ale bilanţului aderării, sunt de fapt pierderi de timp, deoarece nu sunt decât nişte consecinţe ale imposibilităţii „fizice”, ca să spunem aşa, a României de a juca pe terenul UE, chiar dacă uşile acestuia îi fuseseră deschise.
Câteva circumstanţe au agravat imputinţa României şi consecinţele inevitabile.
În primul rând, trebuie să fim realişti că România era deja distrusă economic la intrarea în UE: industria fusese demolată, agricultura aproape lichidată, pierderea globală de locuri de muncă în economie ajunsese aproape la nivleul la care mai existau încă salariaţi în economie şi, ca atare, gradul de ocupare a populaţiei active era cel mai scăzut din Europa, iar sistemele de asigurări sociale şi de sănătate erau la pământ! Pierderea poziţiilor strategice din economie era doar bomboana pe colivă! În al doilea rând, pierderea poziţiilor strategice era din partea capitalului public.
Astfel încât statul – indiferent cum era considerat, competent sau dimpotrivă incompetent – a devenit oricum şi mai neputincios în lipsa pârghiilor strategice de acţiune în economie. Adică exact contrar faţă de ceea ce era necesar pentru a asigura operaţionalitatea cerinţelor impuse în UE, unde, indiferent de ditirambii despre economia de piaţă, se revend