Reducerile de cheltuieli au fost o altă prioritate în 2011 pentru mediul de afaceri local
Pentru anul viitor, menţinerea clienţilor fericiţi devine prioritară
Inovaţia şi adaptarea la condiţiile de piaţă vor fi elemente-cheie în strategia din 2012
Anul 2011 a fost pentru mediul de afaceri din România mai degrabă o prefaţă a ce urmează să facă marile companii care activează pe plan local în 2012. Anul care se află la final a fost unul în care au fost extrem de importante optimizarea costurilor, sau mai bine spus reducerea cheltuielilor neesenţiale activităţilor principale ale companiilor şi acordarea unei atenţii sporite partenerilor de afaceri. Atragerea de clienţi, câştigarea încrederii furnizorilor şi a altor factori care influenţează activitatea diverselor companii din România au fost prioritare în 2011 pentru managerii care au înţeles că nu pot face afaceri de unii singuri şi că au nevoie de un număr suficient de clienţi şi parteneri care să le sprijine modul de dezvoltare a afacerilor.
Pentru 2012, obiectivul primar al companiilor din România devine satisfacerea clienţilor, prin urmărirea îndeaproape a dorinţelor lor, a schimbărilor de preferinţe prin inovaţie şi adaptare la condiţiile de piaţă.
Potrivit unui studiu, realizat de compania Ernst & Young, cele mai performante companii din România au depăşit efectele crizei, în majoritatea lor, prin reducerea costurilor şi prin consolidarea relaţiilor de afaceri cu clienţii, furnizorii şi partenerii. "Printre principalele elemente de diferenţiere faţă de competitori, companiile incluse în studiu menţionează atenţia dedicată clientului şi calitatea produselor şi serviciilor oferite, în condiţiile în care principalul avantaj competitiv pe care a mizat competiţia a fost cel de reducere a costurilor", notează autorii studiului remis ieri redacţiei.
Toate companiile incluse în stu