La o întrunire recentă cu mediul de afaceri, preşedintele Traian Băsescu a recomandat o reorientare a exporturilor şi spre alte pieţe, precum China sau Turcia. Au existat în ultima perioadă semnale din partea investitorilor pentru extinderea afacerilor spre aceste zone?
Ionuţ Costea: După cum deja ştie toată lumea, în acest moment comerţul exterior al României este aproape dependent de zona UE, în condiţiile în care spre această piaţă se îndreaptă aproape 70% din totalul exporturilor româneşti.
Criza economică a demonstrat că, atunci când se produc turbulenţe, această dependenţă a exportatorilor de piaţa europeană poate avea şi consecinţe mai puţin benefice.
De aceea, atenţia exportatorilor români ar trebui să se îndrepte spre diversificarea portofoliului de clienţi astfel încât alături de partenerii europeni să îşi facă loc şi alţii din zone non-UE.
Acest lucru nu este imposibil de realizat.
O parte din clienţii EximBank care derulează activităţi de comerţ exterior au încercat şi au şi reuşit să deruleze tranzacţii cu companii din ţări cu care România avea schimburi comerciale importante înainte de 1989, cum ar fi statele arabe sau africane.
EximBank deţine un portofoliu diversificat de produse pentru exportatorii care îşi doresc să intre şi pe alte pieţe în afara celei europene, dar implicarea noastră nu se rezumă doar la acest lucru. Avem în curs de derulare mai multe acţiuni externe, inclusiv cu Asociaţia Naţională a Exportatorilor şi Importatorilor, pentru a spijinii promovarea ofertei româneşti în ţări africane, în zona Golfului, în SUA şi alte zone cu potenţial. Uneori companiile autohtone se orientează prea mult la nivelul pieţei locale sau la zona UE, deşi ar putea să-şi extindă orizontul şi implicit să devină mai puternice.
Iar EximBank le poate susţine în acest demers pentru că are produse care acoperă întregul flu