Făina, laptele, zahărul şi ouăle s-au scumpit cu peste 10% în luna decembrie comparativ cu începutul acestui an, arată indicele alimentar al ZF, calculat pe baza preţurilor din hipermarketurile din capitală.
Calculele ZF arată că per ansamblu, preţurile celor 15 produse analizate au crescut în perioada februarie-decembrie 2011 cu circa 2%. În ultima jumătate de an însă se observă o creştere a preţurilor la aceleaşi produse de 4,5%.
Cel mai mare avans al preţurilor a fost la ouă, de 23,86%. Astfel, dacă în februarie un cofrag costa mai puţin de 5 lei, acum se apropie de 6 lei.
"Preţurile ouălor au revenit acum la nivelul de la începutul lui 2010. Atunci un ou era vândut la poarta fabricii cu 0,32-0,34 lei, iar costul lui era 0,28-0,3 lei. Apoi a scăzut la 0,12 lei, respectiv la o treime din valoarea iniţială şi eram forţaţi să vindem sub cost. Acum observăm o revenire la preţurile de atunci, însă şi costurile au crescut. Consumatorii trebuie să fie mai generoşi cu producătorii ca să poată mânca pe termen lung", spune Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău, unul dintre cei mai mari producători de carne de pasăre din România, care are însă şi o divizie de producţie de ouă.
Din totalul de 15 produse analizate de ZF, în cazul a 12 dintre acestea preţurile au crescut în perioada februarie-decembrie 2011. Singurele produse în cazul cărora preţurile au scăzut au fost cartofii (-50,9%), merele (-7,7%), bananele (-28%) şi puiul grill (-3,85%). Declinul preţului la cartofi poate fi explicat prin faptul că recolta din acest an a fost mai bună decât cea din 2010. Aceeaşi explicaţie este valabilă şi în cazul merelor, în condiţiile în care la aceste produse consumăm în principal din recoltele din România.
ZF precizează că Indexul Alimentar pe care îl calculează începând din decembrie 2008 este realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişa