2011 nu a fost un an prea grozav pentru filmele americane. Desi box office-ul a fost cam la nivelul din 2010, calitatea productiilor a fost inferioara celor din 2010. In Europa 2011 a adus cateva filme remarcabile si, prin ele, o turnura neobisnuita pentru cea de-a saptea arta. Vorbim despre Top Ten-urile american si autohton, cum au mers filmele romanesti si care e Topul HotNews.ro pentru 2011.
Intai de toate, trebuie facuta o distinctie – luam in calcul filmele care au avut premiera mondiala in 2011 sau filmele care au ajuns pe ecranele noastre in 2011? Desi in ultimii ani distribuitorii romani s-au straduit (cat a depins de ei) sa tina pasul cu lansarile internationale, mai avem pana sa fim sincroni cu Occidentul.
Dar daca am face bilantul anului 2011 judecand numai dupa filmele care au intrat in salile romanesti ne-am complace in provincialism si am ramane, din proprie initiativa, cu un pas in urma.
Retrospectiva anului 2010 nu poate omite un reviriment vizibil al cinematografului european, lucru remarcat recent la Gala Premiilor Academiei Europene de Film, care a avut loc la inceputul lunii decembrie la Berlin. In ciuda recesiunii, filmul european e intr-o forma buna - cel putin tematic, si anunta ceea ce probabil in curand se va petrece si in cinematograful american, adica un "refresh", o reintoarcere la radacinile celei de-a saptea arte.
Este ceea ce face cel mai mare succes european al anului 2010, "The Artist", realizat de Michel Hazanavicius, care in ciuda titlului e o productie franceza realizata cu distributie predominant franceza, dar filmata peste Ocean (printre altele, si in vila lui Mary Pickford.).
"The Artist" ameninta sa aiba in SUA un mai mare succes decat a avut "Discursul regelui"/"The King's Speech" in 2010 (film care la noi a ajuns in 2011). A fost, ca si acesta, preluat pentru a fi distr