De câte ori îmi vine în minte George Ivaşcu – şi nu-s puţine aceste
zile, slavă actualităţilor româneşti, tezelor şi antitezelor ei
permanente – îl văd în fotografia de o sfidătoare jovialitate, aflată,
şi azi, probabil, sub sticla de pe biroul unui director de revistă
literară, om nicicum de stânga, dar nici anticomunist visceral; nu l-am
întrebat niciodată de ce-l ţine, în văzul tuturor, pe Ivaşcu; ştiu de
ce, la fel de bine cum ştiu câţi anticomunişti viscerali ar rupe acea
fotografie şi l-ar „arde” cu un pamflet pe deţinătorul ei. Ivaşcu încă
mai congestionează discuţiile pro şi contra, p(r)ost-revoluţionare.
„Las’ să-i irite!”, mi-a declarat odată, ferm, acel director
neînfricoşat de ambiguităţile contemporane.
Strict vorbind, şi cu
toate riscurile, chiar în 2011, Ivaşcu exact asta – ambiguitatea, pe cât
de creatoare, pe atât de periculoasă – ne-a învăţat. Sunt dator să
precizez imediat că acest plural „ne-a” nu este potrivit în ce mă
priveşte. Nu am fost printre cei apropiaţi lui, ani de zile nu m-a
onorat cu vreo atenţie, în fond nu a ţinut la mine pe cât l-am
respectat, crescând, eu. Sunt convins şi azi că-i eram suspect fiindcă
fusesem – în anii lui „de arpacaş”, cum îşi numea detenţia – unul dintre
„reporterii harnici şi talentaţi ai Scânteii tineretului ”, deci un
proletcultist. Detesta proletcultismul. Cred că m-a acceptat – după ce a
preluat România literară, unde, în directoratul lui Breban, semnam
rubrica de telecinema – mulţumită prieteniei mele cu mâna sa dreaptă,
Roger Câmpeanu. Nu putea lucra fără Roger, având amândoi siguranţa
aceleiaşi scări de valori: Bogza şi Călinescu, dintre clasici,
Manolescu, Blandiana, dintre tinerii lansaţi de el, încă de la
Contemporanul (avea