L-am cunoscut pe George Ivaşcu la mult timp după ce a intervenit în
viaţa mea ca personaj providenţial. Se împlineau aproape patru ani de
când, după ce debutasem cu două poezii în revista „Tribuna” din Cluj,
autorităţile din Oradea, oraşul în care locuiam, trimiseseră o adresă
către toate publicaţiile din ţară în care se anunţa că „sub pseudonimul
Ana Blandiana se ascunde fiica unui duşman al poporului” şi se cerea să
nu mai fiu publicată. Şi pentru că tata era închis, nu puteam nici să
intru la facultate. Plasată la sfârşitul adolescenţei, a fost perioada
cea mai grea pe care am traversat-o, pentru că atunci, când în mod
normal totul nu era decât o antecameră a viitorului, eu descopeream că
nu am nici un viitor. Atunci, aflând că George Ivaşcu, redactorul-şef al
revistei „Contemporanul”, a fost deţinut politic, Romulus Rusan,
trecând peste împotrivirea şi lipsa mea de speranţă, s-a suit în tren şi
a plecat la Bucureşti cu un teanc de poezii ale mele, să i le arate.
Când s-a întors, mi-a povestit că a reuşit să-l întâlnească, i-a spus
povestea mea, i-a arătat poeziile, şi că George Ivaşcu le-a răsfoit
sumar şi i-a spus că vor apărea două dintre ele în numărul următor. „Şi
tu chiar crezi?” l-am întrebat, curioasă până unde poate merge iluzia.
Nu, nu credea nici el. Dar peste două zile, când a apărut revista, pe
pagina a treia erau două poezii semnate Ana Blandiana. Prima dintre ele
începea cu versurile „Ţin timpul în mâini ca pe-un pumn de cireşe/ Ce-mi
curg printre degete roşii, rotunde...” Peste ani, când am făcut
cunoştinţă, George Ivaşcu avea să-mi spună că erau singurele versuri pe
care le citise când hotărâse să mă publice. Şi pe care le ştia încă pe
dinafară. Atunci, însă, şocul surprizei şi remuşcarea de a nu fi avu