"Asocierea dintre sărbătoarea Crăciunului şi făcutul cadourilor este o invenţie de marketing", spune într-un interviu la RFI sociologul Mircea Kivu. El arată pe de altă parte că asocierea Anului Nou cu mâncarea este de fapt un reflex din era comunistă.
Reporter: Cum vă explicaţi acest consumism al românilor şi nu numai al lor, dus la extrem, în preajma Crăciunului?
Mircea Kivu: Dacă aş fi rău, aş spune că de fapt Moş Crăciun a fost inventat pentru asta, pentru că de fapt toată asocierea aceasta dintre sărbătoarea Crăciunului şi făcutul cadourilor este o invenţie de marketing şi este relativ recentă. Dacă studiem tradiţiile populare din România, nu o să aflăm că cineva a făcut cadouri acum două sute de ani, în România, de Crăciun. Asocierea aceasta s-a făcut întrucât comercianţii au nevoie la sfârşit de an să lichideze stocurile de mărfuri. Şi cu timpul, oamenii au căzut pradă acestor mişcări de marketing. Sigur că ne şi place să facem şi să primim cadouri, dar până la urmă, fiecare om îşi pune deoparte nişte bani pentru cadourile de Crăciun, poate chiar se gândeşte cu multă vreme înainte de ziua sărbătorii ce cadou să facă persoanelor apropiate şi aşa mai departe şi nu ştiu dacă e rău lucrul acesta.
Rep.: Unii s-ar putea întreba cum altfel să intri în atmosfera Crăciunului, dacă nu mergi la magazin cu banii într-o mână şi lista de cumpărături în alta…
M.K.: Eu am petrecut în urmă cu vreo 40 de ani un Crăciun într-un sat din Maramureş şi acolo oamenii intrau în atmosfera sărbătorilor de iarnă mergând întâi la biserică, după aceea familiile colindau din casă în casă şi petreceau în felul acesta toată noaptea. Se pot face sărbători şi fără cadouri, dar repet, lucrul ăsta s-a încetăţenit, oamenii asociază puternic sărbătoarea Crăciunului cu obiceiul de a face cadouri şi nu ştiu dacă e rău.
De ce asociem Anul Nou cu mâncarea?