TOMA ROMAN
Marele secret: cititorii
Cand, in 1991, Sanziana Pop mi-a propus sa lansam impreuna o noua revista, numita "Formula AS", mass-media romaneasca era in plina expansiune. Cotidiene si saptamanale apareau ca ciupercile dupa ploaie. Publicul era insetat de noutati dupa aproape cincizeci de ani de informatie controlata, prezentata protocolar in toate tipariturile vremii. Cine a trait in "epoca de aur" isi poate aminti ca intre "Scanteia" si "Romania libera" - cele doua cotidiene nationale - diferenta o facea, practic, doar "mica publicitate". Dupa 1990, romanii descatusati s-au aruncat cu voluptate in parcurgerea unor publicatii ce ofereau informatii variate, sinteze, barfe, zvonuri, dezvaluiri etc. Aparitiile cotidiene sau saptamanale atingeau tiraje ametitoare. "Zig-Zag"-ul, "Expres"-ul, "Evenimentul zilei", "Cotidianul", "Libertatea" s.a.m.d. dispareau din chioscurile de presa la primele ore, se citeau in colectiv, se imprumutau. Inca o revista a insemnat, in 1991, un act de curaj, pentru ca "piata" era deja saturata si primele semne ale crizei economice care i-a saracit pe cetateni aparusera.
Care a fost secretul succesului? In primul rand, s-a datorat echipei conduse cu mana sigura de Sanziana Pop. O echipa solidara, constanta. Cine a rasfoit colectia "Formulei AS" va constata ca nucleul redactional a ramas, de peste douazeci de ani, cam acelasi. (In ultimii ani revista si-a adaugat o "aripa tanara" compusa din oameni de mare talent.) Un nucleu de prieteni care au structurat strategia revistei prin lungi si fructuoase cautari comune. Au existat si exista insa si alte echipe redactionale solidare. Echipe in care oamenii sunt prieteni. Succesul "Formulei AS" ar putea fi gasit mai degraba in faptul ca echipa sa de prieteni, familia pe care o alcatuiesc, a stiut - in primul rand - sa-si faca un Prieten pe care nu l-a inselat niciodat