Face parte din mostenirea culturala a omului in general dorinta de a primi cadouri. Ca si asteptarea de a da si a primi cadouri, care e rezultatul firesc al modelarii genetice a omului in timp.
Pe acest fond, o traditie precum cea a lui Mos Craciun, batranelul simpatic in alb si rosu care-i fericeste pe copiii cuminti, nu putea sa nu prinda rapid radacini adanci. Marketingul si consumerismul doar l-au convins pe Mos sa treaca pe la toata lumea.
Asa se face ca astazi, de la cei mai mici pana la cei mai mari, cu totii il asteptam pe Mos Craciun. N-are sens sa-i stricam Sarbatoarea, explicand originile Mosului. Ele apartin perioadei Victoriene, asa cum tin si de primele secole crestine sau de miturile precrestine. Charles Dickens si povestea sa "A Christams Carol" l-au facut celebru pe Santa Claus la sfarsitul secolului al XIX-lea. Povestile care au inspirat nasterea lui Mos Craciun coboara insa in istorie pana spre primele secole ale crestinatatii.
Mosul care astazi este sufletul tuturor campaniilor de marketing si publicitate, care respira promotii si imparte reduceri unice, are legatura pana si cu Sfantul crestin Nicolae din secolul al III-lea, ba chiar si cu miturile precrestine iraniene ale lui Mithra sau saturnaliile romane inchinate, evident, zeului Saturn.
Sa ne multumim asadar a mentiona momentul in care Thomas Nast ii face unul dintre primele portrete, pe la 1880, iar Benjamin Farjeon ii dedica o prima serie de nuvele si povestiri. Desi mai putin cunoscuti, si ei au contribuit la crearea a ceea ce astazi asteptam sa ne aduca bucurie.
Fiecare creatie a modelat cate putin chipul Mosului, asa cum si campania publicitara a Coca-Cola din anii '30 ai secolului trecut i-a adus reprezentarea pe care o pastram si astazi. Nuvele si romanele i-au definit personalitatea, iar strategiile de publicitate l-au comerc