Deşi se spune că flota comercială a României a dispărut de mult, în anul 2011, ţara noastră dispune de cel puţin 55 nave care navighează pe mările şi oceanele lumii dar sub pavilion străin. O spune chiar liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu care este şi reprezentantul în România al Federaţiei Internaţional al Transportatorilor (ITF),cu sediul la Londra şi care deţine situaţia exactă a tuturor navelor de pe mapamond.
Potrivit lui Mihălcioiu, „în România sunt înregistraţi la această oră ,aproape 35.000 de marinari dintre care 18.200 provin din domeniul maritim, şcoliţi la secţia civilă a Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” Constanţa, Universitatea Maritimă Civilă , liceul de marină civilă sau liceul marină militară. Restul de peste 16.000 sunt cei de pe navele de croazieră dar absolut toţi cei care navigă , sunt brevetaţi şi certificaţi de Autoritatea Navală Română „. În 2011, cele aproape 100 firme de crewing autorizate din ţară, au semnat 22.000 de contracte pentru marinarii trimişi în voiaje.
Cei mai mulţi sunt angajaţi pe nave străine , numai în perioada sărbătorilor de iarnă peste 4200 marinari români de pe vapoarele comerciale ,fiind departe de familie şi de ţară. Marinăria este o meserie căutată în întreaga lume, „ numai pentru ofiţeri sunt 10.000 de locuri de muncă necompletate iar românii fac faţă cu brio navelor specializate, navelor performante, românii sunt în top, de aceea există o mulţime de nave a căror conducere , comandant, căpitan, şef mecanic şi mecanic unu, este asigurată de echipe de ofiţeri români”. Foarte mulţi lucrează şi „la uscat”, în Cipru, Grecia, SUA etc , în marile companii de shipping , pe contracte bănoase. Adrian Mihălcioiu subliniază că „ armatorii europeni ( proprietari de nave) deţin 60% din capacitatea de transport mondial şi Uniunea Europeană face demersuri şi eforturi foarte mari pentru a