Criză sau nu, românul se omeneşte de sărbători. Iar Crăciunul rămâne o sărbătoare de familie în care fiecare se bucură de compania celor dragi. EVZ a centralizat datele privind evoluţia preţurilor pentru câteva dintre alimentele de bază de pe masa de sărbătoare şi vă prezintă concluziile. Sursa: ARHIVA EVZ
În total, din toamna anului 2008, când şi românii au început să simtă efectele crizei economice internaţionale, şi până în noiembrie 2011, preţul alimentelor a crescut cu aproape 10%.
Asta în condiţiile în care zeci de mii de firme s-au închis, mulţi angajaţi şi-au pierdut locurile de muncă, iar majoritatea celor care şi-au păstrat joburile şi-au văzut salariile tăiate. Practic, românii au salarii mai mici, dar dau pe mâncare cu 10% mai mulţi bani decât înainte de criză.
Topul scumpirilor
Am analizat evoluţia preţurilor din septembrie 2008 încoace pentru următoarele produse: pâine, fructe şi conserve din fructe, carne, brânză, ulei, unt, ouă, zahăr, cafea şi vin. Concluzia este că cele mai puţin accesibile românilor au devenit cozonacii şi torturile, din cauza scumpirii zahărului cu 33,33%. Cea mai mare parte din această scumpire a avut loc chiar pe parcursul acestui an, când, în primele 11 luni, preţul a crescut cu 18,4%. Creşterea cu o treime a preţului zahărului este prima în topul scumpirilor din categoria produselor analizate.
Pe locul al doilea se situează ouăle, cu o creştere cumulată de preţ de 31,2% din 2008 până în noiembrie 2011. În cazul ouălor, cele mai mari scumpiri au fost înregistrate în 2008, iar în 2010 chiar preţul a reuşit să scadă cu aproape 5% faţă de anul anterior.
Petru telemeaua de vacă românii dau acum cu 15,6% mai mulţi bani decât atunci când a început criza, iar preţul untului este cu aproape 13% mai mare, cele mai mari creşteri de preţuri înregistrându-se anul acesta şi anul trecut.
Variaţii mari