După ce nu demult fondul suveran din Qatar a preluat clubul de fotbal al capitalei franceze Paris Saint-Germain, acum a venit rândul unei alte celebre echipe din Hexagon, AS Monaco, să treacă sub control străin. Clubul de pe Coasta de Azur a fost cumpărat în majoritate de un miliardar rus. Fotbalul francez atrage aşadar tot mai mulţi investitori străini. Cum se explică acest lucru?
Vasile Damian:
E în primul rând un semn al internaţionalizării fotbalului francez. Sumele puse însă în joc acum depăşesc orice măsură, iar momentul este foarte bine ales. De ani de zile fotbalul francez nu mai este competitiv, comparativ cu cel din campionatele spaniol, englez, italian sau german spre exemplu. Nefiind competitiv, echipele care-l compun sunt subevaluate. Este deci momentul să se bage bani pentru cine vrea să facă o afacere, mai ales ţinând cont de context: în perspectiva lui Euro 2016, găzduit de Franţa, multe stadioane vor fi refăcute, altele urmând să fie construite de la zero. Apoi, nu trebuie uitat că cluburile din Hexagon nu sunt îndatorate faţă de cele din alte campionate europene şi asta graţie unor reguli foarte stricte aici.
Momentul este deci bine ales pentru a investi în fotbalul de aici, chiar dacă cele două exemple despre care vorbim au la bază strategii de marketing diferite. Pentru Qatar, sponsorul lui Paris Saint-Germain, obiectivul este de a face din sport - adică din fotbal în cazul nostru - principala axă de comunicare. Emiratul, gazdă a Mondialului de fotbal din 2022, are timp să-şi construiască în următorii zece ani o legitimitate în sfera sportului cu balonul rotund. În cazul lui AS Monaco, echipă actualmente pe ultimul loc al ligii a doua franceze, obiectivul miliardarului rus Dmitri Ribolovlev care a promis că va investi cel puţin 100 de milioane de euro în club, este similar: acela de a-şi construi o imagine mai onorabilă. Cl