Cât de mult a contat lipsa de experienţă managerială şi politica investiţională total neinspirată? De la mărire la decădere este doar un pas.
Acum trei ani, omul de afaceri Florin Panea, proprietarul retailerului de încălţăminte Leonardo, plănuia să-şi vândă marfa în peste 250 de magazine din România, Ungaria, Bulgaria şi Republica Moldova. În 2008 existau deja 234 de magazine operaţionale în aceste ţări, iar reţeaua urma să se dezvolte cu încă 22 de locaţii.
Dar ceva nu a mai funcţionat cum trebuie în businessul lui Panea (bihoreanul a demarat afacerea Leonardo în 1994, împreună cu fostul asociat Dan Pavel, după care cei doi s-au separat). Spre sfârşitul anului 2009, firma a fost nevoită să ceară intrarea în insolvenţă, în încercarea de a se salva de la un faliment iminent.
Leonardo nu este însă singurul exemplu de acest fel. În ultimii doi ani, majoritatea companiilor româneşti din fashion au fost lovite de valurile insolvenţei. Pe piaţa românească de fashion există şi o faţetă luminoasă a lucrurilor. Mari retaileri internaţionali de profil fie şi-au făcut triumfal intrarea la nivel local (vezi cazul suedezilor de la H&M, care au deschis în acest an 11 magazine la nivel naţional, şi al brandului britanic New Look, care operează deja în prezent patru magazine), fie au menţinut un ritm alert al deschiderilor. Este vorba în special de Inditex, prezent în România cu şapte dintre cele opt branduri din portofoliu, care a deschis în acest an 21 de magazine, şi C&A cu opt deschideri anunţate.
Află de pe forbes.ro care sunt retailerii români de fashion pe care criza i-a luat prin surprindere
Mai puteţi citi în numărul 73 „Forbes România"
Campionii filmului. Câte ore i-ar lua unui om zdravăn la cap să numere cu voce tare până la 6.970? Dar de câte zile ar avea nevoie un om „sărit de pe fix" pentru a urmări la televizor 6.970 de filme artis