Sancțiunile noului Cod Rutier, ajuns în Comisia Juridică a Camerei Deputaților, sunt pe cale să-ți ia piuitul și să te facă să te gândești de câteva ori bine înainte de a urca la volan. Las deoparte prevederile privitoare la obligativitatea declarării întrăinării mașinii în termen de trei zile, depunerea solicitării de înscriere în 15 zile ori scăderea alcoolemiei permise în sânge de la 0,80/mie la 0,50/mie.
Cea mai ciudată prevedere care ar urma să fie pusă în aplicare cu noul Cod Rutier e cea referitoare la ”conducere agresivă”. Astfel, ”comportament agresiv” ar consta în deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta, pentru depășirea mașinilor, întoarcerea prin folosirea sistemului de frânare, pornirea de pe loc prin demararea excesivă a autovehiculului sau agresarea unui conducător prin apropierea excesivă din spate sau din lateral. Tot ”agresive” sunt frânarea bruscă ori folosirea abuzivă a semnalelor sonore sau luminoase. Pe lângă amendă, ”comportamentul agresiv” poate duce la suspendarea permisului pentru 30 sau 60 de zile.
Sincer, am și eu o boală pe cei care se cred Schumacher în trafic, pe cei care lasă în urma lor miros de cauciuc ars la pornirea de pe loc, care se blochează în claxon la intersecție ori care, pe un drum național în miez de noapte, îți plantează faza lungă în retrovizoare până când ieși măcar cu roțile din dreapta pe macadam și îi lași să treacă.
Dar până la a sancționa comportamentul agresiv (în majoritatea cazurilor sunt curios și cum se va putea face legal proba acelui comportament) trebuie înțelese și cauzele acestuia. O primă cauză ține, într-adevăr, de mitocănia și/sau lipsa de educație a unor șoferi (noul Cod Rutier prevede și posibilitatea ca Poliția Rutieră să poată solicita verificarea medicală și psihologică a conducătorilor auto sancționați de două ori în doi ani pentru comportament agresiv – mitoc