Hugo Cabret este titlul unei film realizat de regizorul american Martin Scorsese pe un subiect francez, care a invadat la începutul acestei luni cinematografele Hexagonului. Un film în trei dimensiuni, o feerie care rimează perfect cu perioada sărbătorilor, o poveste pentru cei mici, dar şi pentru cei mari, numai bună de văzut în familie şi care ne face, în plus, să descoperim câteva detalii istorice care stau la baza acestei forme de magie numită cinematograf.
Matei Vişniec:
Iată ingredientele acestui film care îl are ca personaj principal pe un copil, Hugo Cabret. Suntem prin 1930, iar orfanul Hugo trăieşte într-o gară pariziană şi încearcă să repare un obiect ciudat, un automat, moştenire de la tatăl său... Aşa începe filmul care, începând cu data de 14 decembrie, rulează în aproape 700 de săli de cinema din Franţa.
Într-un interviu acordat suplimentului cultural al ziarului Le Figaro, regizorul Martin Scorsese poveşteste cum a trecut de la universul negru al filmelor poliţiste, cu gangsteri şi cu mafioţi (în care s-a specializat oarecum), la filmul pentru copii. “De fapt am vrut să fac un film pentru fiica mea de 12 ani”, spune regizorul american în vârstă de 69 de ani, care recunoaşte că a devenit tată destul de târziu... Tot el adaugă: “Iar în momentul în care studiam scenariul, fiica mea Francesca m-a întrebat dacă va fi un film în 3D, adică în trei dimensiuni, şi atunci am decis că va fi în 3D”.
Iată deci cât de mult îi datorăm Francescăi pentru naşterea acestui film, însă omul care l-a inspirat efectiv pe Martin Scorsese este un magician inventator de efecte speciale şi unul dintre precursorii şi părinţii celei de-a şaptea arte. Pe nume Georges Méliès, el a realizat, în perioada “la belle époque”, în jur de 520 de filme, dintre care au fost regăsite 210. El este considerat chiar inventatorul spectacolului cinematografic şi